Przerażeni kosztem organizacji wesela Narzeczeni, często odkładają swój ślub w nieskończoność. W końcu zawsze znajdą się pilniejsze spraw...

Wesele po kosztach - jak szukać oszczędności? #1 DOBÓR LOKALIZACJI

/
11 Comments

Przerażeni kosztem organizacji wesela Narzeczeni, często odkładają swój ślub w nieskończoność. W końcu zawsze znajdą się pilniejsze sprawy, na które akurat trzeba odkładać pieniądze, palące kwestie niecierpiące zwłoki, czy niespodziewane wydatki. Biorąc pod uwagę to, że typowy budżet weselny powinien wynosić (jak donoszą portale i fora branżowe) od 30 do 50 tysięcy złotych, organizacja wesela marzeń, dla wielu zainteresowanych, może wydawać się niemożliwa, a przynajmniej bardzo mało prawdopodobna. Co jednak, jeśli Wam powiem, że oszczędności możemy szukać naprawdę wszędzie? I że nie taki diabeł straszny jak go malują? Przekonajcie się sami.

Przede wszystkim...

1. Małe jest piękne - od tego powinniście zacząć przygotowania do swojego niskobudżetowego wesela. Zmieńcie spojrzenie na swoją wymarzoną uroczystość, zdajcie sobie sprawę z tego, że małe przyjęcia też mają swój urok, mogą być wspaniałe i niezapomniane. Zaproszenie kilkuset gości wcale nie sprawi, że Wasze wesele będzie idealne, a zaproszenie garstki - że będzie to totalna wtopa. Zastanówcie się bez kogo nie wyobrażacie sobie tego dnia, zróbcie dokładną listę, najbliższych Wam osób. Nie przejmujcie się tym, 'co wypada', a skupcie się na tym czego naprawdę chcecie.

W zależności od tego, jakim dysponujecie budżetem oraz jakie lokale są dostępne w Waszej okolicy, ustalcie górny limit gości na 30, 50, lub 80 osób.

A poza tym...

#1 DOBÓR LOKALIZACJI

Dom weselny, restauracja, 'remiza strażacka', czy może coś bardziej niekonwencjonalnego? Bez względu na to, na co się zdecydujecie - w każdej z tych opcji możecie szukać oszczędności. Ogólne metody, które sprawdzą się wszędzie to, między innymi: szukanie okazji, promocji, konkursów; łączenie pakietów; branie udziału w Targach Ślubnych; zatrudnienie Konsultanta Ślubnego, który specjalnie dla nas będzie negocjować najkorzystniejsze warunku cenowe u podwykonawców.

Dom weselny

Decydując się na dom weselny macie pewność, że cała organizacja uroczystości będzie dopięta na ostatni guzik. Was nie interesuje właściwie nic poza wyborem idealnego menu. Mając jednak na uwadze szczupły budżet, trzeba dokładnie zbadać ofertę danego lokalu i zastanowić się, czy nas na niego stać. Niektóre domy weselne stosują tzw. dopłatę za 'za małą liczbę gości', to znaczy, że jeśli lokal jest przystosowany do organizacji przyjęć na 300 osób, właściciele mogą niechętnie podchodzić do wesel na 30, czy 50 gości i  żądać wyższej ceny od 'talerzyka'. Warto również zwrócić uwagę na rabaty i atrakcje cenowe oferowane przez dany lokal. Większość promocji dotyczy zazwyczaj konkurencyjnych cen i dodatkowych pakietów za wesela organizowane w niedzielę, ale to nie jedyne możliwości. Niektóre domy weselne mają własnych sprawdzonych usługodawców, takich jak - DJ, zespół muzyczny, czy fotograf, których wynajęcie - w pakiecie - jest zdecydowanie tańsze. Pamiętajcie również o dokładnym przeglądzie oferty - niska cena 'za talerzyk' może wcale nie oznaczać oszczędności, a jedynie być niezłym trikiem marketingowym. Przykładowo, lokal może oferować cenę 120 zł za osobę, w skład której wchodzą dwa dania ciepłe, kilka przystawek, napoje ciepłe i zimne oraz owoce. Do podanej ceny należy doliczyć koszt słodkości (ciasta, ciasteczka, tort), korkowe (opłata za wniesienie własnego alkoholu), pokrowce na krzesła, dekoracje, dodatkowe jedzenie. W rezultacie, łączna cena 'za talerzyk' może przekroczyć grubo ponad 200 zł za osobę.



Oszczędności w tej opcji:
- wesele organizowane w niedzielę lub poza sezonem
- próba negocjacji cen
- korzystanie z podwykonawców oferowanych przez Dom Weselny

Restauracja

Stawiając na restaurację mamy właściwie wszystko to co w przypadku domu weselnego, z tą różnicą, że musimy liczyć się, przede wszystkim, z dużymi ograniczeniami dotyczącymi liczby gości. Jednak w tym przypadku - patrz punkt 1. Jeśli planujesz tradycyjne wesele z tańcami, zorientuj się, czy istnieje możliwość pełnego wynajęcia sali, do białego rana oraz czy znajdzie się tam wydzielone miejsce do tańca, z odpowiednim parkietem. Nie chcemy chyba, żeby komuś stała się krzywda? :)



Oszczędności w tej opcji:
- niewielka liczba gości
- oszczędne menu, dostosowane do potrzeb klientów
- korzystanie z podwykonawców oferowanych przez Restaurację

Remiza strażacka i inne sale bez własnego cateringu

To bez wątpienia rozwiązanie dla tych, którzy albo mają dużo wolnego czasu, albo korzystają z pomocy Konsultanta Ślubnego. Taka lokalizacja wymaga od nas o wiele większego zaangażowania, w końcu 'pustą' salę trzeba jakoś dostosować do charakteru uroczystości, jaką jest wesele. W związku z czym dochodzą nam takie koszta jak: media zużyte w trakcje wynajmu, dekoracje, wypożyczenie krzeseł, stołów, obrusów, zatrudnienie ochrony (jest często wymagana podczas wynajmu sal) i co najważniejsze - wynajęcie cateringu. Z tym ostatnim wiąże się kolejny szereg spraw, o których trzeba pamiętać: jak wyposażonej kuchni potrzebuje dana firma, czy mają własnych kelnerów, czy dysponują własną zastawą obiadową, no i jakie menu i w jakiej cenie oferują. Warto zwrócić uwagę na to, że im lepsza firma, tym wyższe ceny, a dokładając do tego całą resztę kosztów związanych z 'pustością' sali, może okazać się, że decydując się na takie rozwiązanie, oszczędność będzie niewielka, lub nie zobaczymy jej wcale.



Oszczędności w tej opcji:
- własnoręczne dekoracje
- znajoma kucharka, ze sprawdzoną ekipą
- niekonwencjonalne wyposażenie sali bankietowej: drewniane stoły, siedziska z bali lub słomy itp.
- inne usługi 'po znajomości'

Pomysły niekonwencjonalne

Bo i takie - lub przede wszystkim takie - mogą prowadzić do wyjątkowej i niepowtarzalnej uroczystości, skrojonej na miarę, specjalnie dopasowanej do potrzeb, upodobań i marzeń Narzeczonych. Możliwości ograniczone są tylko przez Waszą wyobraźnię, a pomocy w realizacji nawet najbardziej szalonych pomysłów możecie szukać u Konsultantów Ślubnych, którzy na pewno z czystą przyjemnością zajmą się organizacją niepowtarzalnej uroczystości. Możecie zrealizować właściwie wszystko, co tylko przyjdzie Wam do głowy. Od wesela w dyskotece dla przyjaciół, przez 'weselny' wyjazd w góry, imprezę w formie ogniska, aż po przyjęcie we własnym ogrodzie. Decydując się na tak niekonwencjonalne rozwiązanie oszczędności pojawią się na każdym kroku. Przy organizacji wesela we własnym ogrodzie nie musimy martwić się o salę, a mając uzdolnioną kulinarnie rodzinę - nawet o jedzenie. Muzyka może grać nam z laptopa, a z dekoracjami mogą pomóc nam najbliżsi. Tu - tak naprawdę, jedynymi ograniczeniami są ograniczenia naszego umysłu, bo właściwie wszystkie chwyty dozwolone :).




Oszczędności w tej opcji:
- brak opłat za salę
- niewielkie opłaty za jedzenie
- dekoracje wykonane własnoręcznie

A co Wy dodalibyście do tej listy? W jakim miejscu powinno odbyć się Wasze idealne wesele?

Następna część: #2 FOTO + VIDEO już wkrótce :)

***
Autorzy zdjęć:
Big Bear Photo Co /  Braedon Photography / Cara Robbins Studio / Dias De Vino Y Rosas /  Rustic White Photography



You may also like

11 komentarzy:

  1. Skromnie i własnoręcznie najlepiej, u nas też było bardzo po kosztach. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że tak! Pózniej większa satysfakcja, że zrobiło się to samemu :)

      Usuń
  2. Skromnie i własnoręcznie - dziś chyba zrobiłabym malutkie przyjęcie dla bliskich zamiast wesela dla osób, które w porywach zobaczę 2-3 razy w życiu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że i ja bym się teraz tylko na takie przyjęcie zdecydowała :)

      Usuń
  3. Moje wesel było dosyć skromne, ponieważ zaprosiliśmy tylko najbliższe nam osoby. I przyznam szczerze, że nie żałuję, bo dla mnie jest to dzień, który powinniśmy spędzać z najważniejszymi dla nas ludźmi i skupiać się na samym wydarzeniu i jego celebracji, a nie tylko na organizacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, że tak! Nie ma czego żałować :)

      Usuń
  4. Pomysły niekonwencjonalne często są najlepsze, tańsze, ale wymagają więcej pracy. Także coś za coś ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto wtedy poszukać pomocy wsród doświadczonych specjalistów branży ślubnej :)

      Usuń
  5. Świetny artykuł, gdybym miała przed sobą wesele, Twoje rady byłyby dla mnie bezcenne:-). I wybrałabym ostatnią opcję:-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciężki wybór, na co się zdecydować. Mam upatrzone miejsce, ale chyba dosc mocno odbiega od standardów.

    OdpowiedzUsuń